Johnnie Walker

От кого може да бъде създадена прочутата марка Johnnie Walker, освен разбира се от самия мистър Джон Уокър (John Walker). Историята на това забележително уиски започва всъщност не особено смело през далечната 1820 г.

Keep walking”

От кого може да бъде създадена прочутата марка Johnnie Walker, освен разбира се от самия мистър Джон Уокър (John Walker). Историята на това забележително уиски започва всъщност не особено смело през далечната 1820 г.

Известно сред любителите на т.нар. „блендед уиски” като една от най-престижните скоч-смеси, Джони Уокър е марка, която нека бъдем искрени – се нуждае от твърде малко представяне.

Джон Уокър е роден на 25 юли 1805 г. Документи от 1825 г. сочат, че по това време той вече продава спиртни напитки в собствения си магазин в град Килмарнък, графство Айршир, Шотландия, като това са включително ром, бренди, джин и уиски. Уискито на Джон Уокър първоначално се е продавало под името Walker’s Kilmarnock Whisky. Интересна роля в развитието на градчето и бизнеса на Уокър изиграва пускането в експлоатация на железопътната линия, преминаваща през града. Това събитие значително разширява потенциалния обхват на търговията, но така или иначе не точно Джон превръща уискито си в легенда. Това успява да направи сина му Александър Уокър, който влиза в бизнеса около 1856 г., а когато година по-късно Джон Уокър умира, той изцяло поема нещата в свои ръце.

Специален закон за спиртните напитки от 1860 г. създава нова възможност пред производителите – да създават уискита, смес от пшеница и малц, и точно това прави възможна появата на Джони Уокър като може би най-широко известната марка уиски днес. След като на Александър Уокър му хрумва блестящата идея да привлече корабната мрежа в разпространението на собствения му продукт, продажбите на Kilmarnock Whisky скачат до изумителните 100 000 галона (450 000 литра) годишно.

Синът на Александър – Джордж Патерсън Уокър пък създава и регистрира Old Highland Whiskey, което е една от най-ранните запазени марки уиски. Именно Old Highland Whiskey е предвестникът на Johnnie Walker Black Label.

Съществуват няколко напълно индивидуални символа, които отличават Джони Уокър като марка. Едно от тях е етикетът, поставен по уникален начин под точния ъгъл от 24 градуса и който е запазен знак и до днес. Уокър са установили, че така се дава възможност изписаният текст да е по-видим и по-запомнящ се. Другите два специални отличителни белега са стандартната квадратна бутилка (въведена през 1870 г. с изцяло прагматична насоченост – по-удобна подредба при транспортирането, даваща възможност за събиране на по-голямо количество и постигане на по-ниска чупливост) и която става задължителна за всички видове уиски на Уокър и разбира се съвсем не на последно място – илюстрацията на ходещия мъж. Тази картинка, популярна днес по цял свят е произведение на известния илюстратор Том Браун, като историята на създаването на знака като повечето гениални творения е твърде проста. Предполага се, че Браун е нарисувал съвсем импровизирано ходещия джентълмен на листа с менюто, докато е обядвал с  Джордж Уокър.

През 1908 г. името на Джони Уокър е поставено за пръв път на бутилките, след като управляващият директор Джеймс Стивънсън решава да ребрандира асортимента. Пак по това време е въведена „цветната серия” при видовете уиски Джони Уокър. Това решение също се оказва абсолютно гениално.

През 1909 г. е лансирано Johnnie Walker Red Label (което преди това съществува под името Walker’s Special Old Highland Red Label . Специално това уиски първоначално е създадено с идеята за консумиране при смесването му с газирана вода, затова има по-лек характер, подходящ за тази цел. Сега „червеният етикет” е може би най-популярното уиски в света.

Малко по-престижният черен етикет, съставен от уиски на възраст поне 12 години също  скоро става обичан и световно популярен.

Най-знаковият бленд от марката е, разбира се, „Синият етикет“. Това уиски е изработено с разнообразие от много добре уравновесени малцове, превъзходен вкус, включващ аромат на карамел и ечемик, с нотки на торфен дим, които му придават прекрасен характер и стил. Синият етикет произлиза от най-редките бъчви на Джони Уокър и е изработен, с намерението да се преоткрие вкусът и индивидуалността, характерни за уискито от началото на 19-и век.

През 1932 е проектирана серията Johnnie Walker Swing, а иновативният вид бутилка също все още се произвежда днес.

И днес Джони Уокър не е просто уиски, а емблема и стил. Девизът Keep walking” го превръща в олицетворение на твърдостта, непоколебимостта и успеха, а лансирането на девиза като символ често е посочвано като пример за брилянтен маркетинг.

Коментари

Оставете коментар